تحقیقات اولیه بازار 300

تحقیقات اولیه بازار : تعریف، اهداف و روش انجام

تحقیقات اولیه بازار : تعریف، اهداف و روش انجام

تحقیقات اولیه بازار روشی است که محققان برای جمع آوری داده ها به صورت مستقیم از آن استفاده می کنند. در مقابل این روش تحقیق، تحقیقات ثانویه بازار قرار دارد که بر جمع آوری داده از منابع ثانویه و استفاده از نتایج تحقیقات گذشته متمرکز است. درواقع هنگامی که محققی، از تحقیقات اولیه داده ای را به دست می آورد، صاحب آن داده به حساب می آید. از تحقیقات اولیه برای پاسخ به سوال و مشکل مشخصی استفاده می شود که نیازمند انجام تحقیقات عمیق می باشد.

تحقیقات اولیه بازار 1080

همانطور که در مقاله ی “تحقیقات بازار چیست و چگونه انجام می شود؟” گفته شد، دو نوع روش برای انجام تحقیقات بازار به کار می رود:

تحقیقات اولیه بازار

تحقیقات ثانویه بازار

هر کسب و کار یا سازمانی می تواند تحقیقات اولیه بازار را یا خودش انجام دهد و یا از طریق شرکت های ثالث که در این ضمینه تخصص دارند، برونسپاری نماید. انجام تحقیق به صورت بسیار دقیق و هدفمند یکی از اصلی ترین مزایای انجام تحقیقات اولیه بازار می باشد. تحقیقات اولیه حول یک مشکل و یا سوال مشخص انجام می شوند و محققین به طور کامل بر روی یافتن راه حلهای مرتبط با آن مشکل تحقیق می کنند.

برای مثال فرض کنید یک برند تولید کننده تلفن همراه قصد دارد مدل جدیدی از تلفن های هوشمند خود را روانه ی بازار کند. این برند می تواند تحقیقاتی را پیرامون ظاهر و همچنین ویژگی های که تلفن جدید انجام دهد. این شرکت می تواند نمونه ی کوچکی از افراد را جمع آوری نماید که نشانگر ویژگی های کل بازار هدف باشد و سپس تحقیقات اولیه خود را بر روی جامعه نمونه انجام دهد. و بدین ترتیب با انجام نظرسنجی از جامعه نمونه خود بتواند دیدگاه عمومی جامعه و خواسته های بازار را شناسایی کند. و در نهایت بتواند محصولی مطابق با خواسته ی بازار بسازد.

روش های انجام تحقیقات اولیه بازار

شرکت ها و سازمان ها جهت انجام تحقیقات اولیه بازار از روش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه برخی از این شیوه های تحقیق را بررسی خواهیم کرد:

مصاحبه (حضوری یا تلفنی)

انجام مصاحبه یکی از پرطرفدارترین روش های جمع آوری اطلاعات طی سالیان طولانی می باشد. داده های جمع آوری شده توسط مصاحبه از نوع داده های کیفی هستند.  مصاحبه هم به صورت حضوری (رو رد رو) و هم به صورت تلفنی قابل انجام هستند. مصاحبه طی گفت و گوی میان فرد مصاحبه گر و مصاحبه شونده انجام می شود، به همین دلیل طرح سوالات باز می تواند باعث پر بار تر شدن مصاحبه شود.

اغلب گفته می شود که انجام مصاحبه به صورت رو در رو نتیجه بخشی بیشتری دارد. به این دلیل که هنگامی که تعامل رو در رو باعث اخذ بازخورد بیشتر از طرف مقابل می شود. هرچند باید در نظر داشت که موفقیت مصاحبه ی رو در رو، بیشتر به توانایی مصاحبه گر در مورد طرح سوالات مناسب بستگی دارد. که این امر نیازمند داشتن سابقه و تجربه کافی در انجام مصاحبه ها می باشد. همانطور که گفته شد، در مصاحبه های رو در رو اغلب از سوالات باز استفاده می شود. چنین سوالاتی به شما این امکان را می دهد تا به پاسخ های عمیق و نظر واقعی مصاحبه شوندگان را به دست آورید.

مصاحبه های حضوری، اغلب بیش از 30 دقیقه به طول می انجامند. البته این امر بیشتر به موضوع مصاحبه بستگی دارد. درصورتی که زمان زیادی برای انجام مصاحبه حضوری ندارید، می توانید از مصاحبه تلفنی استفاده کنید. مصاحبه تلفنی به شما این امکان را می دهد تا در مدت کوتاه تری پاسخ سوالات خود را به دست آورید.

نظرسنجی های آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی، شیوه انجام تحقیقات هم تغییر کرده است. طراحی یک پرسشنامه ی آنلاین کار چندان سختی نمی باشد. پس از طراحی فرم پرسشنامه، کسب و کار ها می توانند فرم را در وبسایت خود قرار دهند و یا آن را به لیست ایمیل خود بفرستند و از مشتریان خود درخواست کنند فرم را تکمیل کنند. مشتریان هم می توانند هر زمان که برایشان مناسب است، فرم را از طریق گوشی موبایل و یا لپ تاپ خود پر کنند. بدین ترتیب خیلی سریع تر و با هزینه بسیار پایین تری روند جمع آوری اطلاعات برای تحقیقات اولیه بازار سپری می شود.

برای افزایش نتیجه بخشی نظر سنجی های انلاین باید هم از سوالات باز و هم از سوالات بسته استفاده نمود. به یاد داشته باشید که مهم ترین قسمت در انجام تحقیقات بازار از طریق پرسشنامه های آنلاین، مرحله طراحی سوالات می باشد. با توجه به این که سوالات شما یک بار طراحی می شوند و شما امکان توضیح شفاهی سوالاتتان را به مخاطبانتان ندارید، لذا باید در طراحی سوالاتتان بسیار دقیق عمل کنید. سوالاتتان را به صورت شفاف و دقیق مطرح کنید. همچنین طراحی سولات باید برای مخاطب جذاب باشد. به یاد داشته باشید سوالاتی که با دقت طراحی نشده اند و مخاطب به آنها پاسخ سطحی ارائه می کند در نهایت باعث گمراهی شما و نتیجه گیری غلط برای کسب و کارتان خواهد شد.

همچنین در نظر داشته باشید که می توانید از سیستم جایزه دهی برای انجام نظرسنجی های خود استفاده کنید. بدین ترتیب به وقت و تلاش مخاطبانتان ارزش قائل می شوید و خاطره خوشی در ذهن آنها از خود به جای خواهید گذاشت. بسیاری از کسب و کار ها از کدهای هدیه و یا حتی لوازم التحریری که حاوی نام و نشان برند آنها است برای این کار استفاده می کنند.

گروه تمرکز

این روش تحقیق بسیار مورد توجه محققین قرار می گیرد. گروه تمرکز، متشکل از 6 الی 10 متخصص حوزه ای است که قصد تحقیق در آن مورد را دارید. در گروه تمرکز یک نفر به عنوان مجری انتخاب می شود که به بحث و تبادل نظر متخصصین جهت می بخشد. این روش در تحقیقات اولیه بازار به کسب و کار ها در شناسایی بازار هدف بسیار کمک می کند.

مشاهده

در این روش از انجام تحقیقات اولیه بازار، بین محقق و فرد مورد تحقیق (مشتری)، هیچ ارتباط مستقیمی برقرار نمی شود. در این روش محقق فقط از دور رفتار مشتری را تحت نظر قرار می دهد و سپس برداشت های خود را از رفتار او یادداشت می کند.

در این روش می توان از کمک افراد آموزش دیده جهت بررسی رفتار مشتریان و یا حتی از دوربین ها برای ثبت و بررسی رفتار افراد در شرایط خاص استفاده کرد. برای مثال فرض کنید یک قنادی بخواهد واکنش مشتریان خود را نسبت به شیرینی جدید خود بررسی کند. برای انجام این کار،‌ مدیر قنادی می تواند از فروشنده ی آن بخش بخواهد، هنگامی که مشتری پس از سفارش، آن شیرینی را دریافت می کند، واکنش و حالت چهره ی او را زیر نظر بگیرد و در یک دفترچه مشاهداتش را یادداشت نماید. بدین ترتیب می توان میزان علاقمندی مشتریان به محصول جدید را بررسی کرد.

نقاط قوت انجام تحقیقات اولیه بازار

  1. مهم ترین مزیت این روش تحقیق این است که داده های به دست آمده دست اول و دقیق می باشند. همچنین این روش تحقیق به شما این امکان را می دهد که بر اساس نیاز و شرایط کسب و کارتان، تحقیقاتتان را برنامه ریزی و اجرا نمایید.
  2. تحقیقات اولیه بازار بیشتر بر روی سوال مطرح شده متمرکز است. بدین ترتیب هدف تیم تحقیق یافتن راه حل احتمالی برای صورت مساله می باشد. تحقیقات اولیه بازار به محققین این امکان را می دهد که در مورد موضوع مورد تحقیق به صورت بسیار موشکافانه جستجو کنند و تمام گزینه های قابل پیشبینی را بررسی نمایند.
  3. جمع آوری داده ها در روش تحقیق اولیه بسیار تحت کنترل است. حتی تحقیقات اولیه به محققین امکان کنترل نحوه استفاده از داده ها را هم فراهم می آورد. بنابراین کسب و کار ها با توجه به نیاز و اهداف خود می توانند انتخاب کنند که به دنبال کسب چه نوع داده هایی هستند و از همه مهم تر از داده های به دست آمده برای دستیابی به چه اهدافی استفاده کنند.
  4. تحقیقات اولیه بازار روشی بسیار قابل اطمینان است که در طی سالیان فراوان مورد استفاده قرار گرفته است.

نقاط ضعف تحقیقات اولیه بازار

  1. مهم ترین نقطه ضعف تحقیق اولیه بازار این است که روشی بسیار پرهزینه می باشد. بنابراین بسته به هدف انجام تحقیق،‌ ممکن است کسب و کار ها هزینه بالایی را جهت ایجاد کمپین تحقیقات اولیه بازار متحمل شوند. که این امر ممکن است برای بسیاری از کسب و کار های نوپا امکانپذیر نباشد.
  2. این روش تحقیق ممکن است بسیار زمان بر باشد. انجام مصاحبه حضوری، طراحی و توزیع پرسشنامه های آنلاین می تواند کاری طاقت فرسا باشد که نیازمند زمان، صبر و تلاش فراوان است. مهم تر از همه مرحله تحلیل داده های به دست آمده و تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی برای بهبود یا ایجاد یک کسب و کار نیازمند زمان زیادی است.
  3. گاهی نمی توان فقط از یک روش تحقیق استفاده نمود. در چنین شرایطی کسب و کار ها باید از روش های دیگری استفاده نمایند که در این حالت هزینه و زمان بیشتری جهت انجام تحقیق مورد نیاز است.

در دنیای پر رقابت امروزی، بسیاری از کسب و کار ها به دنبال کسب نهایت رضایت مشتری می باشند. کسب و کار های نوپا با انجام تحقیقات اولیه بازار، از تغییرات بازار باخبر می شوند و می توانند مشتریان فعلی را رصد کرده، خواسته های آنها را شناسایی کنند و بر اساس آن نیاز ها محصولات و خدمات خود را اصلاح نمایند.

سری مقالات تحقیقات بازار: