روش انجام تحقیق ثانویه بازار

روش انجام تحقیقات ثانویه بازار به صورت دقیق و عمیق

در مقاله ی قبل از سری مقالات تحقیقات بازار مقدمه ای در مورد تحقیقات ثانویه بازار ارائه شد. که در آن مقاله توضیحاتی همچون مفهوم تحقیقات ثانویه بازار بررسی شد، مزایای انجام تحقیق ثانویه ارائه گردید و نکات قابل توجه هنگام انجام تحقیقات ثانویه بیان گردید. در ادامه ی سری مقالات تحقیقات بازار، قصد داریم به روش انجام تحقیقات ثانویه بازار به طور دقیق و عمیق بپردازیم.

سری مقالات تحقیقات بازار:

 

روش تحقیق ثانویه بازار

روش انجام تحقیقات ثانویه بازار به طور دقیق و عمیق

اگر به دنبال کسب نتایج به دقیق و مشخص از انجام تحقیق هستید، لازم است که برنامه ریزی دقیقی برای روش انجام تحقیق داشته باشید. اطلاعات فراوانی در فضای وب و همچنین نشریات مختلف وجود دارد. از این اطلاعات می توان به عنوان نقطه ی شروع خوبی برای تحقیق استفاده کرد. با انجام اقدامات زیر می توانید به طور دقیق و کامل تحقیق ثانویه بازار انجام دهید.

گام اول: مشخص کنید که به دنبال یافتن پاسخ برای چه سوالاتی هستید؟

اولین قدم در پروسه ی تحقیق این است که از خودتان بپرسید “دقیقا به دنبال چه چیزی هستی؟” و مشخص کنید پس از انجام تحقیق به دنبال کسب چه نتایجی هستید؟ همچنین باید مشخص کنید که چه کسانی ممکن است قبل از شما اطلاعاتی را در مورد سوالاتتان منتشر کرده باشند و یا به مشکلات و مسائل شما را مطرح کرده باشند؟ بعد از این که اهدافتان را مشخص کردید،‌ راحت تر می توانید وارد مسیر تحقیق ثانویه بازار شوید.

سوالات بسیاری وجود دارد که باید قبل از انجام تحقیقات ثانویه از خود بپرسید که عبارتند از:

  • آیا به دنبال کسب اطلاعات در مورد رقیبان خود و محصولاتی که عرضه می کنند هستید؟
  • آیا به دنبال بررسی بازار به صورت کلی هستید و یا هدفتان از تحقیقات بازار بررسی گروه خاصی از مشتریان هدف است؟
  • آیا به دنبال کسب اطلاعات در مورد شرایط فعلی کسب و کارتان هستید تا از آنها در ادامه جهت تدوین استراتژی های جدید تحقیقات بازار استفاده کنید؟
  • آیا به دنبال کشف نیاز ها و خواسته های مشتریان هستید؟

این موارد سوالات مهمی هستند که هر کسب و کاری باید به آنها پاسخ دهد تا بتواند تحقیقات ثانویه موفق و مفیدی را انجام دهد. پس از پاسخ دادن به این سوالات باید در مورد منابع مورد استفاده جهت انجام تحقیق از خود سوالاتی را بپرسید. مشخص کنید چه منابعی ممکن است پاسخ سوالات شما را داشته باشند و از جه منابعی استفاده خواهید کرد؟ وقتی که منابع مورد استفاده را بشناسید، مراحل تحقیق بسیار راحت تر انجام خواهند شد. چند نمونه از منابعی که غالبا مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: نشریات دنیای تجارت،‌ منابع دولتی، اینترنت و رسانه ها،‌ سازمان های تحقیقات خصوصی و اطلاعات منتشر شده از تحقیقات بازار شرکت های دیگر در گذشته.

گام دوم: برای پاسخ به سوالات خود به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

پس از آن که توانستید سوالات مهمی که به دنبال یافتن پاسخ برای آنها هستید را شناسایی کنید، باید مشخص کنید که چه نوع اطلاعاتی به شما در جهت رسیدن به پاسخ این سوالات کمک خواهند کرد؟ ممکن است برخی کسب و کار ها به گزارشات سالانه، گزارشات مالی و سایر اطلاعات عددی برای پاسخ به مشکلات خود احتیاج داشته باشند. و برخی کسب و کار ها ممکن است به اطلاعات محلی، اطلاعات مشتریان،‌ گزارشات نظرسنجی صنعت و غیره نیاز داشته باشند. بنابراین باید انواع داده هایی مورد نیازتان را مشخص کنید و پس از آن اقدام به انجام تحقیقات ثانویه نماید.

گام سوم: اطلاعات مورد نیازتان را از کجا می توانید به دست آورید؟

حال شما به طور دقیق می دانید که به دنبال یافتن پاسخ برای چه سوالاتی هستید،‌ و چه نوع اطلاعاتی برای پاسخ به این سوالات به شما کمک خواهند کرد. در قدم بعدی باید مشخص کنید چه منابعی واقعا به شما کمک خواهند کرد تا اطلاعات مناسبی را به دست آورید. در ابتدا سعی کنید مشخص کنید که کدام منبع، مرتبط ترین منبع برای یافتن پاسخ سوالاتتان است؟ برای مثال ترازنامه یک شرکت بیانگر اطلاعاتی در زمینه عملکرد یک شرکت در گذشته است. در حالی که اطلاعات دولتی، اغلب اطلاعاتی در مورد وضعیت کسب و کار ارائه می کنند. بنابراین، قبل از انجام تحقیقات ثانویه، مشخص کنید که استفاده از چه منابعی برایتان مفید است و چه منابعی سودمند نیستند؟

منابع اطلاعاتی به دو دسته منابع داخلی و خارجی تقسیم می شوند

منابع داخلی

منابع داخلی، اطلاعاتی در مورد تحقیقات ثانویه انجام شده توسط یک شرکت در گذشته را ارائه می کنند. اطلاعات به دست آمده از منابع درونی در پایگاه داده ی شرکت ذخیره می شوند تا در تحقیقات آینده به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرند. این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند زیرا بسیاری از کسب و کار ها می توانند با کمک این داده ها، روند بازار، حجم بازار و پتانسیل آن را شناسایی کنند. مثال هایی از منابع داخلی عبارتند از:

  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • گزارش موجودی انبار
  • صورت فروش

منابع درونی باید به عنوان اولین مرجع تحقیق مورد استفاده قرار گیرند. به این دلیل که آنها منابع ارزان و در دسترسی هستند. مهم تر از همه این که این اطلاعات مختص کسب و کار خودتان است و نه کسب و کار های رقیب که با هدف خدمت به آنها ایجاد شده باشند.

منابع خارجی

منابع خارجی تحقیقات بازار انجام شده در گذشته ای هستند که توسط افراد یا شرکت های دیگر انجام شده اند. برخلاف منابع داخلی، این منابع شامل اطلاعات اختصاصی نمی باشند. از منابع خارجی زمانی استفاده می شود که منابع داخلی، اطلاعات کافی در اختیار کسب و کار ها قرار ندهد. منابع خارجی فراوانی موجود می باشند که دریای بزرگی از اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهند. بنابراین هنگام استفاده از منابع خارجی، باید بسیار محتاطانه عمل کرد تا از جمع آوری حجم زیادی از داده های بی مصرف جلوگیری شود. نمونه هایی از منابع خارجی عبارتند از:

  • مجلات و نشریات
  • داده های بازار و صنعت
  • اطلاعات شرکتهای رقیب
  • اطلاعات جمعیت شناسی و مشتریان

سری مقالات تحقیقات بازار: