تحقیقات ثانویه بازار : مقدمه

در مقاله ی ” تحقیقات بازار چیست و چگونه انجام می شود‌ ” تحقیقات ثانویه بازار ،‌ به طور کلی بررسی شد. TimeToStartup قصد دارد طی یک سری مقالات به موضوع ” تحقیقات ثانویه بازار ” به طور عمیق بپردازد.

سری مقالات تحقیقات بازار:

 

تحقیق ثانویه بازار

مقدمه ای بر تحقیقات ثانویه بازار

تحقیقات ثانویه بازار،‌ روشی برای انجام تحقیقات بازار می باشد که بر جمع آوری اطلاعات از منابع ثانویه متمرکز است. یعنی در این روش تحقیق، کسب و کار از اطلاعات و نتایج به دست آمده توسط افراد یا کسب و کار های دیگر استفاده می کند. در بازار تحقیقات مفید زیادی قبل از شما انجام شده است و اطلاعات و نتایج آنها موجود می باشند،‌ بنابراین با استفاده از این اطلاعات و نتایج، شما از زمان و سرمایه خود به صورت بهینه تر استفاده خواهید کرد. البته باید اذعان داشت، آسان بودن تحقیقات ثانویه بازار دلیلی بر کم اهمیت بودن تحقیقات اولیه بازار نیست.

در مورد انجام تحقیقات بازار قطعا واضح ترین منبع برای جمع آوری اطلاعات اینترنت است. اما اینترنت تنها منبع موجود نیست. برای تحقیقات بازار می توان از منابعی همچون کتابخانه ها، اطلاعات و رسانه های شرکت های دیگر، دانشگاه ها و موسسات آموزشی، اطلاعات دولتی، نشریات حوزه تجارت و اطلاعات سازمان بورس استفاده کرد. شما می توانید از اطلاعات موجود در چندین منبع استفاده کرده، سپس آنها را تحلیل کنید و نتیجه گیری نمایید و بدین ترتیب به درک عمیق تری از بازار و روند آن دست یابید.

نکات قابل توجه هنگام جمع آموری اطلاعات از منابع ثانویه

هنگام جمع آوری اطلاعات از منابع ثانویه سه نکته ی زیر را در نظر داشته باشید:

  1. زمان صرف شده و هزینه های متحمل شده هنگام جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات از منابع ثانویه، شاید‌ در نگاه اول آسان به نظر بیاید، اما ممکن است در برخی مواقع امری بسیار زمان بر باشد. همچنین با توجه به این که امکان دارد برخی از منابع از شما مبالغی را جهت در اختیار گذاشتن اطلاعاتشان درخواست کنند، بنابراین باید زمان صرف شده و همچنین هزینه هایی که هنگام انجام تحقیقات ثانویه بازار متحمل می شوید را در نظر داشته باشید. و سپس این هزینه های محتمل را با هزینه های انجام تحقیقات اولیه مقایسه کند و سپس روش انجام تحقیقات بازار خود را انتخاب نماید.

  1. اعتبار منابع تحقیق

یکی از دغدغه های بزرگ کسب و کار ها هنگام انجام تحقیقات ثانویه بررسی صحت اطلاعات و اعتبار منبع ارائه دهنده آن می باشد. شما در مقام مدیر یک کسب و کار وظیفه دارید از صحت و دقت اطلاعات به دست آمده و اعتبار منابع ارائه دهنده آن اطلاعات اطمینان حاصل نمایید.

  1. ماهیت کاربردی اطلاعات

باید توجه داشته باشید منابعی که به آنها مراجعه می کنید، اطلاعات مفید و قابل استفاده برای کسب و کارتان ارائه می کند. منابع ثانویه هنگام تحقیق پیرامون موضوعی سوالات و مشکلات کسب و کار خود را در نظر می گیرند. بنابراین تحقیقاتشان شاید برای کسب و کار شما اطلاعات چندان مفیدی ارائه نکند.

مزایای انجام تحقیقات ثانویه بازار

انجام تحقیقات ثانویه بازار در بسیاری از موارد می تواند مثمر ثمر باشد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد پایه ی بسیار خوبی جهت انجام تحقیقات اولیه بازار

صاحبان کسب و کار ها پس از انجام تحقیقات ثانویه بازار، دید بهتری نسبت به شرایط به دست می آورند. و با کمک این دید، می توانند در مورد کارایی انجام تحقیقات اولیه بازار پیشبینی داشته باشند و سپس با دید بهتری نسبت به اقدام جهت انجام تحقیقات اولیه تصمیم گیری نمایند. تحقیقات ثانویه به کسب و کار ها کمک می کند حتی بتوانند در مورد هزینه احتمالی انجام تحقیق اولیه بازار پیشبینی داشته باشند. ضمن این که پس از انجام تحقیقات ثانویه بازار، مدیران یک کسب و کار می توانند سوالات بدون پاسخ کسب و کار خود را شناسایی کرده و تحقیقات اولیه ی هدفمند تری را برنامه ریزی نمایند.

  • جمع آوری دامنه ی گسترده ای از داده ها

اطلاعات به دست آمده از منابع ثانویه مانند اینترنت، اطلاعات دولتی و کتابخانه ها دامنه ی بسیار گسترده ای را در اختیار کسب و کار ها قرار می دهد. این دامنه وسیع باعث می شود بسیاری از مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار گیرند. و سپس شما می توانید این داده ها را خلاصه کرده و صرفا از آن اطلاعاتی که برایتان مفید است استفاده کنید.

  • مصرف بهینه سرمایه مالی و زمان

تحقیقات ثانویه بازار، در مقایسه با تحقیقات اولیه بسیار کم هزینه تر و سریع تر انجام می شود. دلیل این امر این است که در این روش تحقیق طیف وسیعی از داده ها در زمان کمتر و با هزینه کمتر به دست می آید. حتی باید در نظر داشت که بسیاری از منابع ثانویه، اطلاعات رایگانی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

سری مقالات تحقیقات بازار: